Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Домашни любимци Хранителни режими Отслабване Археология
Автор: plushok Категория: Лайфстайл
Прочетен: 340882 Постинги: 82 Коментари: 603
Постинги в блога от Март, 2013 г.

Чиа - Латинско наименование: Salvia Hispanica и Salvia Columbariae

Винаги е интересно да научиш още нещо :)

image


Малко история:

Чиата, в древността е била толкова ценена, че е била използвана като разменна монета, тези уникални мънички семенца имат изключителни хранителни и структурни предимства.
Векове наред чия семената са били използвани като основна храна от индианците от югозапада и Мексико. Известна като „храната за бягане”, употребата й като високо енергийна храна, даваща издръжливост, датира още от древните ацтеки. Знае се, че воините на ацтеките са преживявали на чиа по време на завоевателните походи. Индианците от югозапада изяждали не повече от една чаена лъжица, когато били на 24-часови преходи. Индианците, които тичали от река Колорадо до Калифорнийския бряг, за да разменят тюркоази за раковини, си носели за из път само семена от чиа.

Използване:

Ако разбъркате лъжица чиа в чаша вода и я оставите за около половин час, като се върнете ще ви се стори, че в чашата няма семена или вода, а почти твърдо желе. Тази желираща реакция се дължи на разтворимите фибри, съдържащи се в чиата. Изследователите смятат, че същото явление се случва и в стомаха, когато се яде храна, съдържаща такива фибри. Желето, образувано в стомаха, създава физическа бариера между въглехидратите и храносмилателните ензими, които ги разграждат, като така се забавя преобразуването на въглехидратите в захар.

За кого? – За всеки:

Освен ползите за диабетиците, това забавяне на преобразуването на въглехидратите в захар създава предпоставки за издръжливост. Въглехидратите са горивото, даващо енергия на тялото ни. Удължаването на преобразуването им в захар стабилизира метаболитните промени, като намалява редуващите се вълни от висока и ниска захар и така се създава по-дълготраен ефект на снабдяване с „гориво”. Ненаситените мастни киселини за важни за правилната дейност на жлезите, особено на надбъбречната и щитовидната жлеза. Те подхранват клетките на кожата и са много важни за да се заздравят слузестите мембрани и нервите. Ненаситените мастни киселини действат в тялото като се свързват с витамин D, за да стане калцият усвоим от тъканите, помагат за усвояването на фосфор и стимулират преобразуването на каротин във витамин A. Мастните киселини участват и в правилното функциониране на половата система. Семената на чиа съдържат благотворни дълговерижни триглицериди, в правилната пропорция, необходима за намаляването на холестерола по стените на артериите.

Свойства:

Едно от изключителните качествата на чиата са хидрофилните и свойства – тя има способността да абсорбират вода повече от 12 пъти теглото си. Способността й да задържа вода й помага да удължава овлажняването. Течностите и електролитите осигуряват средата, която поддържа живота на всички клетки в тялото. Техните концентрация и състав се поддържат така, че да останат възможно най-непроменливи. Като ядете семена от чия, запазвате влагата и регулирате по-ефикасно усвояването на хранителни вещества и течности от тялото. Запазва се електролитният баланс, тъй като телесните течности се оползотворяват по-пълноценно.

Полезно съдържание:

Като източник на протеин, чиа се смила и усвоява много лесно при хранене. Това води до бързо пренасяне до тъканите и оползотворяване от клетките. Това лесно усвояване прави чиа много ефикасна, когато има бързо развитие на тъкани, основно при периоди на растеж на деца и юноши. Помага също за растежа и възстановяването на тъкани по време на бременност и кърмене, както и възстановяване на мускулна тъкан при атлети, щангисти и т.н.
Друго уникално качество на чиа е голямото съдържание на мазнини – тя е най-богатият растителен източник на мастни киселини омега-3. В чиа има приблизително 3 до 10 пъти концентрацията на мазнини, типична за повечето зърнени и 1,5 до 2 пъти концентрацията на протеини. Тези мазнини, ненаситени мастни киселини, са есенциални (незаменими) мазнини, които са нужни на вашето тяло да разтваря и усвоява мастно-разтворимите витамини A, D, E и K. Семената на чиа са богати на ненаситена мастна киселина, линолеиновата, която тялото не може да синтезира самт.
Ненаситените мастни киселини са важни за дишането на важни органи и улесняват пренасянето на кислород чрез кръвта до всички клетки, тъкани и органи. Те също поддържат всички клетки еластични и влажни и се комбинират с протеините и холестерола да създадат живи мембрани, които обхващат всички клетки на тялото.

И още:

Семената на чиа са и богат източник на калций, тъй като съдържат важния минерал бор, който действа като катализатор при усвояването и използването на калций в организма.
Чиа като съставка е мечтата на всеки диетолог. Има безкрайни начини да се включи чиа в храната ви. Единственото условие е да се накисне в чиста вода, преди да се използва в различни рецепти. Семената поемат вода около 9 пъти теглото си, за по-малко от 10 минути и много лесно се приготвят.
Освен хранителните ползи, семената на чиа са полезни като друг вид съставка. Индианците и мисионерите са ги използвали да налагат лапа при огнестрелни рани и други тежки наранявания. Раните се налагали със семена от чиа, за да се избегнат инфекции и да се ускори оздравяването. Ако поставите едно-две семенца в очите си, те ще ги прочистят и ще ви помогнат, ако имате някаква инфекция. Има още куп ползи освен информацията, спомената в тази статия и съкровища, които още не са открити. Чиа, доста уникална с богатия си хранителен профил, е една от най-полезните и благотворни храни за човека и е предопределена да е древната храна на бъдещето.

С няколко думи да обобщя:

1. има 2 пъти повече протеин от другите зърна
2. има 2 пъти повече антиоксиданти от боровинките
3.има  5 пъти повече калций от млякото
4. има 2 пъти повече калий от бананите
5. има 3 пъти повече желязо от спанака

Чия семената са богати на Омега 3 и Омега мастни киселини и имат бор, минерал който спомага за придвижването на калция към костите.

Аз вече си купих и опитах. Препоръчвам ги и на вас. Винаги и всеки има нужда да дава на организма си полезни храни. Да бди дали има какво да противодейства на отровите, които неизбежно поемаме с храна, пиене, цигали и алкохол.

Никога не е късно да се погрижим за здравето си!

От: http://www.bb-team.org/articles/4174_semena-ot-chia



Категория: Лайфстайл
Прочетен: 7562 Коментари: 8 Гласове: 12
Търсене

За този блог
Автор: plushok
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 340882
Постинги: 82
Коментари: 603
Гласове: 1155
Календар
«  Март, 2013  >>
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031